Fémdetektorok tesztelése
2013-04-10
A TEREPEN TÖRTÉNŐ TESZTELÉS
Alapvetően 4-féle terep teszt létezik, ilyen-olyan összefüggéssel egymás közt:
- A termék-/koncepció-prototípusok kiértékelése a kutatás-fejlesztés mérnöki szemszögéből, a mérnöki csoporttal dolgozva.
- A termékek kiértékelése a termék megjelenésének folyamata során, elsősorban a mérnöki csapattal együttműködve.
- A termékek kiértékelése a termék megjelenésének folyamata során, elsősorban a marketing csapattal együttműködve.
- A termékek kiértékelése a bemutató után, vagy során, főként egy magazinban, vagy más médiában történő publikációhoz.
A prototípusok kiértékeléséhez a fémdetektorok magas szintű ismerete és széles körű tapasztalat szükséges, továbbá azon adottság, hogy a mérnökökkel szót értsen az ember, hogy észrevételeit megfelelő szakértelemmel és bizalmassággal közölhesse. Általában azok, akik ezeket az értékeléseket csinálják, se pénzt, se ingyen terméket nem kapnak ezért. Inkább hobbyból csinálják. Azok akik a legjobbak terepszemlézésben, több mint egy cégnél vállalnak teszteléseket, ami persze nagy felelőséggel is jár. El kell nyerni a cégek bizalmát, hogy az üzemi titkok jó kezekben lesznek. Leginkább azok alkalmasok az ilyesféle tesztekre, akiket nem köti érzelmileg márkahűség, az ugyanis károsan hat az objektív mérnöki kiértékelés során.
Ahhoz, hogy valaki hitelesen tudjon kiértékeléseket és visszajelzéseket továbbítani a fejlesztőmérnököknek, nagy fokú tudás és tapasztalat szükséges a fémdetektorok terén. Az sem árt, ha ezek fedik azt a bizonyos típust, ami a fejlesztés tárgyát képezi. Tudni kell, hogy közölje az ember a tapasztalatait a mérnököknek, és hogy kiszűrje a bizalmas információkat, hogy csak a legszükségesebbeket fedje fel. Az értékelést végző személy általában nem kap fizetést, de gyakran megtarthatja azt az egységet, amit éppen tesztel, amihez a gyár biztosítja a gyártás folyamatán felmerülő specifikáció frissítéseket, amik szükségesek lehetnek. Általában a termék teljes elkészültekor, a tesztelőnek lehetősége nyílik nyíltan megvitatni azt, mit tud a kiadott termékről, de ebbe nem tartozhatnak bele azok a tesztelés során felmerült problémák, amik nem a ténylegesen kiadott terméket tükrözik. A tesztelést végző személyeknél hátrány ha van bármilyen márkabeli elkötelezettségük, vagy bármi közül valamelyik céghez, ami az objektív ítéletet elferdíthetné.
A termék ismertetéséhez a marketing osztály számon kéri a fémdetektoros tudást és tapasztalatot, főleg a konkurencia ugyanazon termékosztályára vonatkozóan, és hogy mindezt a tudást a publikumnak megfelelően tudja közölni, akár internetes fórumokon, akár versenyszerű kincsvadászatokon. A tesztelő jó ítélőképességgel kell hogy bírjon, hogy kiszűrhesse milyen karakterisztikák jellemzik, vagy fogják jellemezni a terméket, és hogy melyek azok, amiket nem lehet általánosan kijelenteni, vagy amelyek még tesztfázisban vannak. Mivel ez az egész tevékenység marketing alapú, elvárt a termék márkáihoz egy bizonyos elhivatottság, és hogy az illetőnek érdekeltsége legyen a termék értékesítésében, vagy szakmailag elismert legyen fémdetektoros weboldalakon. Bevált szokás, hogy a tesztelést végző személy megtarthatja a tesztelt terméket, amin ha szükséges, a gyártó elvégez minden specifikáció frissítést saját költségre, hogy minél inkább a végső verziót tükrözze a tesztelt eszköz.
Ahhoz, hogy a termék megfelelően legyen előadva a bemutatója során, vagy azt követően, például egy magazinos publikációnál, jól jön ha van valaki, aki jártas az értékelés írásában és annak folyamatában – legyen az írott, vagy vizuális – ahova épp a teszt felkerül, és hogy annak a valakinek meglegyenek a kapcsolatai ahhoz, hogy a teszt publikálásra kerülhessen. Ezt a fajta tesztelési formát a marketing osztály vezényli.
ELFOGULTSÁG A TESZTELŐK RÉSZÉRŐL
Eredendő tény, hogy létezik elfogultság abban, hogy ki legyen az a személy, akit a teszteléssel megbíznak. Ha valakinek nem tetszik egy bizonyos termék, nem fogják megkérni, hogy írjon róla tesztet, ugyanis nem alkalmasok a munkára. Másrészről viszont legjobb, ha a publicitás olyan embertől ered, aki értelmesen és őszintén mutatja be a terméket, máskülönben hitelességét veszti a bemutató. Régebben csak újsághirdetésen, vagy az eladó híresztelése alapján lehetett hallani új fémdetektorok megjelenéséről. Manapság ezt teljesen felváltotta az internet és a különböző felhasználói csoportok. Ahogy a terméket kiadják, olyan vásárlók kezébe kerülnek, akik kifizették, és nincs semmilyen kapcsolatuk a gyártóval. Ők azok akik a legőszintébben megírják véleményüket a neten, ahol az egész világ olvashatja. Így hát azok a tesztelők, akik túlzottan elnyújtják a valóságot, vagy úgy tesznek mintha a terméknek nem lennének korlátai, kibuknak és hitelüket vesztik. Ami ennél is rosszabb, hogy a józan ítélőképességben hiányt szenvedő tesztelő olyanokat is elhitet a vevőkkel, ami nem fedi a termék valóságtartalmát, így a gyárat eláraszthatják a csalódott panaszlevelek, hogy a vevők nem azt kapták amit vártak.
Néha viszont azt is gondolhatják az emberek, hogy a tesztet író személy csak azért ajnározza a terméket a fellegekig, mert ingyen teszt egységet kapnak a gyártótól. Ez nagyon ritkán fordul elő. Ahhoz, hogy valaki nekiálljon tesztelgetni egy teljesen ismeretlen fémdetektort, majd később egyeztetéseket végezzen a céggel, majd végül a publikumnak megfogalmazza tapasztalatait, hosszú munkaórák és egy széleskörű ismeretekkel rendelkező személy szükséges; aki ráadásul egy olyan ember, akinek feltételezhetően egy egész istállónyi fémdetektora van már. Általánosságban elmondható, hogy aki teszteket ír gyárakkal közreműködve, az azért csinálja, mert szereti csinálni, és ennyi.
Összefoglalva: Azok az emberek, akik a gyárt által szponzorált tesztek eredményeit közlik, majdnem mindenben pozitívan fognak a termékhez állni, azon egyszerű oknál fogva, hogy akikkel eleve nem lehet megkedveltetni a terméket, azok nem valók a tesztelési munkára. Legtöbbször az történik, hogy a tesztelő egyenesen beleszeret az új termékbe: végtére is ez az a reakció, amit az új termék hivatott előcsalni a vásárlókból. Hívhatod ezt előítéletnek, de ne várd hogy valaki ezzel szimpatizáljon. Az őszinteség teljes hiánya úgyis a gyár hosszú távú hátrányára válik, ezért a legtöbb cég ezt el is kerüli. Végül ne felejtsd, hogy az a gép, ami egyik embernek tetszik, lehet hogy a másik ember számára borzalom, személyes okok miatt. Ezek a bizonyos ellenérzések nem feltétlenül jelentik a másik fél megvetését vagy tiszteletlenségét.
A TESZTELÉSNEK NINCS "HELYES ÚTJA"
Ha követed az internetes fórumokat, feltűnhetett, hogy két külön személyt alkalmazunk, akik számos különféle termékeink értékelésében vesznek részt. Egyikük se tekinthető a detektorosok félistenének, viszont jó néhány géppel volt már dolguk mindenféle körülmények közt.
Az egyikük általában mindig azt jelzi, hogy mennyire tetszett neki a bizonyos készülék, és kevés negatív mondandója van róla. Nagyon jó abban, hogy leírja a készülék általános karakterét, és hogy kifejtse, hogy az emberek egy bizonyos körének mi fog benne tetszeni. Néhányan pittyegőfalván biztos azt gondolják, hogy ellátjuk ezt a srácot mindenféle ingyen cuccal, hogy majd ő előadja mennyire királyok, pedig ő elsősorban egy mérnökségi kontaktunk, és akkor is értékes tesztelőnek tartanánk, ha egy szót nem közölne a publikumnak.
A másik emberünk inkább a kritikákban jeleskedik. Olyan személynek írnám le, aki a fémdetektorok Szent Grálját kutatja, és persze semmi sem elég jó neki, viszont nagyon alapos tud lenni a részletekbe menő leírásokban. Ő is főképp egy mérnökségi kontaktunk. A legtöbb marketinges egyenesen lesatírozná az ilyen embert a listájáról, de szerencsére a mi marketing osztályunk belátja, hogy milyen értékeket képvisel. Azok akik követik eme srác posztjait, már tudják, hogy ha ő elkezd valamit kritizálni, akkor nem a gyufát akarja kihúzni egyeseknél, hanem ő így fejezi ki, hogy a termék amit a kezében tart, miben tér el egy tökéletes fémdetektortól. Ellenben ha valami tetszik neki, senki nem kételkedik abban, hogy az biztos egy nagyon jó dolog.
Számos emberrel végeztünk rajtuk kívül terep teszteket. Némelyik köztük jól ismert, mások kevésbé. Azért a két fenti embert emeltem ki külön, mert az ő megközelítési módjuk merőben különböző, mégis egyaránt értékes.
ÁRUSÍTÓK ÁLTAL VÉGZETT TESZTEK
Az árusítók által végzett tesztek mindig kényes téma. Leggyakrabban az eladók magasan képzettek az ilyen feladatokhoz. De ha tegyük fel, a cégünk bevon egy értékesítőt a tesztelésbe, gyakran halljuk más értékesítők panaszát, hogy "kivételezünk" (mintha a tesztelés az értékesítők kiváltsága lenne, nem pedig a gyártó kemény munkájának egy darabkája). Vannak viszont olyan képzett árusítók, akiknek a kritikája bizony megéri a fejfájást.
EGY GYORS PONTOSÍTÁS
Amit fentebb leírtam, nem egy "hivatalos eljárás", mivel minden termék más körülményekre jó és minden egyén máshoz van szokva. Viszont jól visszaadja azt, hogy mennek a dolgok általában az amerikai fémdetektor iparágban, beleértve az "El Paso" céget.
HOGY VÁLASZTJUK KI A TESZTELŐKET?
Gyakran érdeklődnek felőlünk, hogy lehet -e jelentkezni hozzánk tesztelőnek. A feladat professzionális követelményei miatt, az első számú szabály, hogy "ne hívj, majd mi hívunk". A marketing osztályunk az üzletkötés megszokott módját követi: a mérnöki részleg kontaktokat gyűjt be vagy a mérnöki osztályon, vagy független csatornákon (főképp internetes fórumokon) keresztül.
Volt viszont olyan példa is, hogy olyas valaki "hívott" minket, akiben megvolt az amit kerestünk, és jól is működött a dolog.
Fisher Research Labs & First Texas Products